piątek, 23 grudnia 2016

Ciasteczka świąteczne 2016 / Christmas cookies

Rok temu wspominałam, że na święta Bożego Narodzenia piekę kilka rodzajów ciasteczek - suchych, bez masy, bez zbytniego kombinowania - tak żeby schrupać coś drobnego gdy na poważniejsze ciasta nie mamy już miejsca :)


Wspominałam też, że dwa rodzaje tych ciasteczek - rogaliki migdałowo-orzechowe i ciasteczka żurawinowe - pozostają niezmienne od wielu lat - one po prostu muszą być! Tak też się stało i w tym roku - są więc rogaliki i ciasteczka żurawinowe, są też kokosanki, które również powtórzyłam z ubiegłego roku, no i jest też nowość - ciasteczka z masłem orzechowym. Przepisy na trzy pierwsze rodzaje ciasteczek znajdziecie w poście z zeszłego roku, a dzisiaj dorzucę jeszcze przepis na te z masłem orzechowym :)


Ciasteczka z masłem orzechowym 
110 g masła
110 g masła orzechowego - najlepiej z kawałkami orzechów (tzw. crunchy)
odrobinę więcej niż pół szkl cukru (biały, brązowy czy puder - każdy się nada, a jak będę jeszcze kiedyś robić te ciasteczka, to planuję je zrobić z miodem) 
czubata szkl mąki
1 jajko
pół łyżeczki soli
pół łyżeczki ekstraktu z wanilii
pół łyżeczki sody oczyszczonej
pół szkl posiekanych orzechów (jakich chcecie - włoskich, pekanów, laskowych - ja akurat miałam nerkowce i takich użyłam)*

Masła utarłam mikserem z cukrem, dodałam sól, jajko i wanilię, a na końcu dodałam mąkę z sodą i orzechy i wszystko razem zmiksowałam.
Z masy formowałam kulki (mniejsze niż orzech włoski), ułożyłam na blaszce i spłaszczyłam widelcem robiąc wzór kratki :) Ciastka trzeba ułożyć w dużych odstępach gdyż bardzo rosną! Pieczemy ok. 10 min (aż się lekko zarumienią) w temperaturze 190 stopni.
Po upieczeniu ciastka są bardzo miękkie dlatego trzeba chwilę poczekać zanim ściągniemy je z blaszki. Jak zobaczyłam jakie one są miękkie, to pomyślałam, że mi po prostu nie wyszły i że to totalna klapa ;) Jednak po wystudzeniu ciasteczka stwardniały i są pyszne!

*myślę, że zamiast orzechów, albo oprócz orzechów, można by tu dodać posiekaną żurawinę - fajnie 'orzeźwi' smak

 Pozdrawiam serdecznie i życzę udanego kucharzenia! :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarz!