niedziela, 7 grudnia 2014

Mikołajkowe ciasto marchewkowe

W ramach mikołajowego deseru upiekłam ciasto marchewkowe, które jakoś tak najbardziej mi do tego mikołajkowego okresu pasuje. W sumie nie wiem nawet dlaczego - może dlatego, że jest w nim marchewka, a pomocnicy Mikołaja lubią marchewki :)
To ciasto zobaczyłam kiedyś przypadkowo w programie kulinarnym 'Bosonoga Contessa' i na tyle mnie zaciekawiło, że postanowiłam poszperać po Internecie i znaleźć przepis ponieważ z programu pamiętałam tylko składniki, ale bez dokładnych proporcji. Przepis znalazłam na blogu 'Moje wypieki', ale zmodyfikowałam go, dopasowując do upodobań mojej rodziny - czyli przede wszystkim znacznie mniej cukru, gdyż nie lubimy przesłodzonych ciast.
Podam Wam więc ten mój troszkę pozmieniany przepis. Ilość składników dopasowałam do średniej blaszki o średnicy 27 cm, bo taką akurat mam.


CIASTO MARCHEWKOWE
1 i 1/5 szklanki mąki
1/2 szklanki cukru
1,5 łyżeczki sody oczyszczonej
1,5 łyżeczki proszku do pieczenia
2 łyżeczki cynamonu
1/2 łyżeczki zmielonych goździków
1/2 łyżeczki gałki muszkatołowej
1/2 łyżeczki ziela angielskiego
(cynamon, goździki, gałkę i ziele można  zastąpić gotową przyprawą do piernika)
1/2 łyżeczki soli
1/2 szklanki oleju
4 jajka (mniejsze)
2 szklanki posiekanych orzechów włoskich
1 szklanka odsączonych i posiekanych ananasów
2 szklanki startej na średnich lub grubych oczkach marchewki

Wszystkie składniki powinny być w temperaturze pokojowej.
W jednym naczyniu mieszamy ze sobą wszystkie składniki suche - mąkę, cukier, sól, proszek, sodę i przyprawy.
W drugim naczyniu roztrzepujemy jajka z olejem. 
Łączymy zawartość obydwu naczyń, dodajemy marchewkę, orzechy, ananasy i mieszamy łyżką.
Ciasto wykładamy na formę wyłożoną papierem do pieczenia i  pieczemy ok 40-45 min w temperaturze 175 stopni - do suchego patyczka.

KREM
400 g serka śmietankowego - w oryginalnym przepisie jest serek Philadelphia, a ja używam serka Delikate z Biedronki
180 g masła
1/2 szklanki cukru pudru (ja daję nawet odrobinę mniej niż 1/2)
2 łyżeczki ekstraktu lub pasty z wanilii lub ziarenka z 1 laski wanilii 
Ucieramy masło mikserem, dodajemy resztę składników i ucieramy na gładką masę.

Po upieczeniu i przestudzeniu przekrawamy ciasto na pół i przekładamy połową kremu. Drugą połową kremu smarujemy wierzch ciasta. Ozdabiamy orzechami włoskimi i oprószamy cynamonem.


Ciasto jest bardzo proste, szybko się je robi, a jest bardzo smaczne i efektowne. Polecam!

 
Mikołajkowe pozdrowienia dla Wszystkich!

6 komentarzy:

  1. Jadłam już takie ciasto i o dziwo nie smakuje jak z marchewki:)
    BUZIAKI :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wygląda cudnie na tym czerwonym talerzyku :) Może dorzucę do menu :) Już za tydzień organizuję chrzciny i przymierzam się do Wielkiego Pieczenia :) Buziaki!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam jest naprawdę pyszne...znając Ciebie to chrzciny będą wspaniałe :) pozdrawiam!

      Usuń
  3. i ja zrobię to ciasto:-) bardzo fajny blog, pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarz!